top of page
  • Writer's pictureGil Geikhman

למה אנחנו צריכים מודלים

ספר החיים והמוות - חלק 20


בין אם נודה בכך או לא, לכולנו יש מודלים שדרכם אנחנו תופסים את המציאות. תוואי דרך, אידיאולוגיה או תפיסות שבעזרתן אנשים מפרשים אירועים חיצוניים ופסיכולוגיה פנימית. למעט מספר ישויות חופשיות בעולם, הלוגיקה וההגיון הנורמטיבי שדרכם מתנהלים רוב הקולקטיב, הם לא יותר מהשלכה של תרבות ותקופה. אנשים אוהבים לחשוב שיש להם רצון חופשי, מבלי להכיר את הרבדים הנוספים שקיימים בהם אך נסתרים מהעין וללא מודעות לגבי כך שהחשקים, האמונות והגאווה שלהם, הם תוצר של מציאות מוכתבת. וכך זה קורה שכל תרבות לוקחת מנדט על האמת, מייצרת מערכות של אידיאולוגיה, תעמולה ומחנכת את אותם הקונספטים הלאה. אם תטיילו במדינות שונות אתם תוכלו להבחין ללא שום מאמץ, בעובדה שכל תרבות תופסת את המציאות דרך מודלים אחרים לגמרי. אינסוף אמיתות שונות, מסורות, וכולן נכתבו לכאורה ב 6000 השנים האחרונות. בכל דור אנחנו מוסיפים עוד ועוד שכבות של פרשנות ועריכה שתמיד מותאמת לאמת היחסית של כל תרבות. היום אנחנו יכולים לראות סרטים על אירועים היסטוריים בקולנוע, אך כולם מושפעים מתפיסת התרבות העכשווית, ולכם משרתים ככלי על מנת להעביר פוליטיקה ומסרים שרלוונטיים לתקופה הנוכחית. איך נוכל אי פעם לדעת לגבי המקור של כל האינפורמציה שמלמדים אותנו? כל המידעים עברו מיד ליד לאורך אלפי שנים. האם כולם נשארו במבנה האותנטי שלהם? אנחנו לא יכולים לדעת. לפחות לא באמצעים קונבנציונלים. יחד עם זאת, מה שאנחנו כן יכולים לראות בברור, זה שבתקופתנו, תרבות המערב נוטה לכיוון של מדע אובייקטיבי ופסיכולוגיה של פוליטיקלי קורקט המצנזרת אנשים מלדבר. לעומת זאת, תרבויות המזרח נוטות יותר לכיוון של שימור דת, אידיאולוגיה ומסורת, ונראה שאף אחד מהצדדים לא מצליח לגשר בין הקונפליקטים של כל המחנות. למה זה קורה? למה יש כל כך הרבה שוני בתפיסות? מה מניע אמת יחסית אחת לעבור טרנספורמציה עד לכדי אמת אחרת לגמרי?


קיימים מגוון של מודלים אזוטרים שיכולים להעניק לנו את צעדי האלכימיה הראשונים. לכל מודל יש תפקיד משמעותי בחיווט והטמעה של מערכות תפיסה חדשות שבעזרתן ניתן להכיל את המציאות בצורה הרבה פחות אמורפית ויותר מובנת. מודלים אזוטרים הם מפות ומפתחות שבאמצעותם תוכלו להבין את הבריאה, את התפתחות הפסיכולוגיה, הויברציות, ראשית היקום והתפתחות של גזעים. כל מודל אזוטרי מספק עבורנו עוד חתיכת פאזל שבעזרתה ניתן להתחיל להרכיב את התמונה הגדולה לגבי מדע החיים והמוות. דרך הלמידה, התרגול והטמעת האלכימיה בחיים שלנו, נוכל לזהות איפה אנחנו ואחרים ממוקמים במסע הרוחני ומה השיעורים והאתגרים הבאים שעתידים שעליהם נצטרך להתגבר.







בפרקים הבאים אני אעניק לכם את פיסות הפאזל הפרקטיות והאפקטיביות ביותר שאספתי במסע החקירה שלי. מודל זו אף פעם לא המציאות. מודל הוא רק מודל. מודל אחד לא יכול לספק לנו את כל התמונה. תפיסת מציאות דרך מודל אחד זו אידיאולוגיה. מודלים אזוטרים הם לא גנוסטיים ובכך יש בהם חורים וטעויות. ועדיין, אחרי הרבה שנות ניסיון בהעברת הקונספטים אזוטרים לתלמידים רבים, אני מודע לכך שהם עושים שינוי רדיקלי בתפיסה האנושית. שינוי רדיקלי ומהפכה פסיכולוגית פנימית זה בדיוק מה שאנחנו רוצים להשיג בשלבים הראשונים. תפיסה חדשה מובילה אנשים לחשיבה משודרגת ופעולות חדשות שמוציאות מהלופ המחזורי להתגלמות של אפשרויות ושינוי. אין אדם שנחשף לאינפורמציה הזו ונשאר אדיש אליה. הדרך הטובה ביותר להטמיע מודלים היא לקבל אותם בערבון מוגבל מבלי ליפול לתוך קטבים של קבלה עיוורת או התנגדות נחרצת. אחרי הכל אמת זה דבר נזיל. בכל נקודת זמן, יש מודלים שדרכם תרבויות שונות תופסת אמת. אנשים חוקרים ומוציאים לאור ספרים על אותה ה'אמת', אבל אז קורה מהפך מדעי. ישנה תגלית חדשה שהופכת את האמת המוחלטת הישנה לכדי מיתוס חסר כל רלוונטיות. זה קורה כל הזמן. אמת שהייתה נחשבת כעובדה לפני 2000 שנים, נחשבת היום כנושא לגיחוך, ועם ההאצה המדעית והטכנולוגית, האמת היום משתנה בכל כמה שנים, ולפי תחזיות רבות, בקרוב יגיע עידן שבו האינפורמציה תכפיל את עצמה בכל כמה ימים. מה זה אומר על האמיתות שבהן האנושות נאחזת היום? מה זה אומר על האידיאולוגיה שלה אתם מאמינים כרגע? האם גם האמונות שעל פיהן אתם חיים עתידות למצוא את עצמן באשפת הרעיונות האנושיים? מה יקרה כשתגלו שכל מה שנישענתם עליו מבחינת אינפורמציה מטרתו הייתה תרדמה תודעתית. תוכן אקזוטרי יוביל אתכם ישר לשם. גאווה לגבי רעיונות של אנשים אחרים ומאבק ברעיונות של קבוצה אחרת. מה אנחנו יכולים להסיק לגבי הכיוון האמיתי שאליו האנושות הולכת? האם ישנה מפה כלשהי שדרכה נוכל לנווט את עצמנו בצורה מודעת בין אירועי החיים ולהבין את המשמעות של המטאפורות תוך כדי המסע? האם ישנם מידעים שיכולים לעמוד במבחן הזמן בצורה עקבית, וכאלה שלא מושפעים מפוליטיקה עכשווית או קידום אינטרסים של קבוצה כזו או אחרת? 


ישנן אינסוף תיאוריות שהוגשו לאנושות בחסות הוגי דעות ממגוון רחב של אסכולות דתיות, לאומיות, חברתיות, תאולוגיות או מדעיות לגבי המציאות והאבולוציה, החל מתיאוריות בחירה טבעית, מפץ גדול, אינפלציה קוסמית, תיאוריות דתיות או מקיאווליסטיות, מיתולוגיות שמערבות בסיפוריהן קבוצה של אלים או אל אחד שמעורבים בדרמה האנושית, תיאוריות התפתחות פסיכולוגיות ופילוסופיות ורבות אחרות אך כולן נכשלות לספק הבנה או סדר ברור של עקרונות המציאות ומה היא כוללת בתוכה. הצלעות של השילוש הקדוש, גוף - נשמה - רוח, צומצמו בתקופתן הדומיננטית של הדתות לכדי 2 צלעות: גוף - נשמה, מה שהביא לחיזוק הדואליות בין האדם לאלוהים. בהעדר הרוח האנושות הגיעה למצב של רציונליזציה לגבי מעשים נבזיים בשם אמת יחסית כלשהי, ובאותו הזמן עיוורון מוחלט לגבי רבדים של קארמה שמשחקים תפקיד גדול יותר. מאוחר יותר המדע לקח צעד נוסף וגרע גם את המושג "נשמה", וכך השאיר את האנושות עם עולם מושגים דל ומצומצם, שמתייחס רק לרבדים פיסיולוגיים ומדידים, אך מתעלם מהמשמעות המטאפיסית או המימדים השונים שמניעים את הנרטיב של הכל. מדידה של פיסי בלבד, זו ולו פיסה קטנה של אינפורמציה, יחסית למה שקיים בפועל. שכבה פיסית זו רק הקליפה של הפרי. הקליפה היא אף פעם לא הפרי. כדי להגיע לאמת הרב מימדית שלנו, אנחנו צריכים ללכת מעבר לקליפה, דרך הקליפה.



האמנם בני אדם באמת נולדים אל תוך "טאבולה ראסה" כמו שעולם המדע והפסיכולוגיה המערבית אוהבים להכתיב לאנושות? האם זה לחלוטין יד המקרה ואין שום משמעות או סיבה לכך שיש אנשים שנולדים עם יכולות וכישרונות שונים שלאחרים אין גישה אליהם? למה ישנם אספקטים או מידע שמרגישים עבורנו טבעיים לגמרי לעומת אחרים שאליהם אין לנו שום זיקה? הרי לכולנו יש את אותן הגפיים, אותה מערכת העיכול, אותו זוג עיניים. איך זה יכול להיות שכל אחד מאיתנו מתפתח באופן כל כך שונה, בקצב אחר, עם עולם מושגים שונה לגמרי? האם זה שרירותי? דרך הספר הזה, ומסע החיים שלכם, אתם עומדים לגלות ששום דבר בחוויה אינו שרירותי. שרירותיות, רנדומליות או צ'אנס, אלה רק עקרונות אוניברסליים שלא הובנו כהלכה. על מנת שנוכל לאפשר לעצמנו את ההטמעה של העולם האזוטרי, המקום הטוב ביותר להתחיל ממנו, הוא כזה שמספק לנו שער וכיוון לינארי מספיק ברור, כדי שנוכל סוף סוף להבין את בני האדם והתפקיד שהם משחקים בחוויה הרב מימדית.



למזלנו יש כמה מודלים שעושים עבודה מעולה ומהווים את אבני הדרך הראשונים שדרכם תוכלו להתחיל לחבר את כל הנקודות ביחד, והם הולכים לשנות את התפיסה שלכם לגבי תודעה ואנושות לתמיד. המודל הראשון שעליו נתחיל להרחיב, הוא שער שמספק ומהווה את המפה שתפתח עבורכם את כל המפות האחרות. מודל התפתחות התודעה האנושית או מודל הספירלות Spiral Dynamics של קלייר גרייבס, מעניק לנו את הצעד הראשון בקבלת בהירות לגבי האנושות, מה מניע אוכלוסיות, החלטות של קבוצות ויחידים, מהם הערכים שדרכם אנשים תופסים קונספטים כמו אמת ומוסר. הייחוד של המודל הזה, מתבטא במיפוי אלגנטי של ההתפתחות התודעתית, לא רק  ברמה הקולקטיבית, אלא גם ברמה האינדיבידואלית. כל אחד מכם נמצא על ציר המודל. בעזרת המודל תוכלו לזהות את עולם הערכים של כל תוכן וכל רעיון שאתם שומעים באופן אישי או עקיף. המודל נותן משמעות לדילמות העבר שעליהם הייתם חייבים להתגבר כדי להגיע למעמד המודעות הנוכחי, אך גם תחזית לגבי שיעורי הגדילה והדילמות העתידיות שאיתם אתם תצטרכו להתמודד, על מנת להתעלות ולעבור לשלבים מתקדמים יותר של ערכים ותודעה. כל שלב בספירלה מכיל בתוכו עולם שלם של תפיסות אנושיות, פסיכולוגיה, תובנות, אמצעים וכלים, שדרכם אנשים מנהלים את חייהם. מודל הספירלות הוא מודל מדעי שנחקר על ידי קלייר גרייבס, ושני החוקרים שהטמיעו את המודל לתוך הספר הם דון אדוורד בק וקריסטופר קוואן. המודל מבוסס על יותר מ 40 שנות מחקר בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית ומעניק לנו מבט מאוד מעניין לגבי האופן שבו עולם הערכים שלנו משתנה לאורך החיים. הכוונה בכתיבת הספר הזה היא לא לחזור על מודלים אחרים מילה במילה, אלא להציב בפניכם את הדרך להשתמש וליישם את העקרונות של המודלים באופן פרקטי ונגיש, כדי לייצר טרנספורמציה קונקרטית ועל מנת לספק לכם גשר יציב לתוך עולם הרוחניות. יחד עם זאת, חשוב להבין שמדובר במודל אזוטרי אך לא גנוסטי. הוא לא מתייחס לרבדים גבוהים יותר חוקים קוסמיים, אלא מספק מבט אובייקטיבי על ההתפתחויות האנושיות שאפשר לראות בהיסטוריה שלנו בפועל.









29 views1 comment
bottom of page